Thursday, December 11, 2008

Skal staten støtte rasistiske organisasjoner?

Dagbladet skriver om at det er innført nye forskrifter for tilskudd til barne- og ungdomsorganisasjoner, som sier at det bare kan gis støtte til organisasjoner som "ikke skaper hindre for full deltakelse for barn og ungdom fra alle samfunnsgrupper, uavhengig av kjønn, etnisitet, nedsatt funksjonsevne eller seksuell orientering".

For meg virker dette ukontroversielt. Jeg synes det er rart om noen seriøst mener at statsstøtte bør gå til organisasjoner som nekter ikke-hvite ungdommer å engasjere seg eller være ledere, for eksempel.

Pussig nok mener KrF det motsatte: "Jeg synes dette er veldig overraskende. Det kan ikke være slik at vi politikere skal sensurere ulike organisasjoner hvis vi er uenige med hva de står for" sier May Helen Molvær Grimstad til NRK, og følger på med at "En bør sikre at vi har en frihet i Norge som gjør at ulike organisasjoner får lov til å utvikle seg, og at demokratiet får fungere uten at politikere skal sensurere".

Molvær Grimstads prinsippielle syn åpner, slik jeg leser det, for støtte til rasistiske ungdomsorganisasjoner - visstnok i demokratiets navn. Men jeg må jo ta forbehold om at hun kanskje ville ha uttalt seg annerledes hvis det i det konkrete tilfellet som var omtalt var brune barn som ble rammet, og ikke homofile.

2 comments:

  1. Anonymous11:24 AM

    Det er ikke homofile barn som omtales...men mennesker som lever sammen i homofilt samliv. Men det visste du jo :)
    Enig i at ingen skal diskrimineres for hva man ER.

    ReplyDelete
  2. Jeg er enig i at "barn" er et misvisende ord - det er vel ungdom det er snakk om. (Altså ungdom som lever i forpliktende samliv med en av samme kjønn.)

    ReplyDelete