I 2009 vil mye skje i forbindelse med ny lærerutdanning. Stortingsmeldinga vil komme i januar, og forhåpentligvis vil Stortinget rekke å avgjøre ting i vårsesjonen. Så blir det den nye regjeringa som må drive fram nye rammeplaner og sånt gjennom sommeren og høsten. Senest høsten 2011 vil de nye studentene møte ei ny utdanning.
Hva vet vi om den nye utdanninga? Vi vet at den blir mer spesialisert. Studentene må velge om de vil bli lærere for 1.-7. trinn eller for 5.-10. trinn. Det er en viktig reform i seg selv. De som velger 5.-10. trinn vil fordype seg mer enn i dag - de får sannsynligvis kun tilbud om årsenheter. De som velger 1.-7. trinn vil som i dag kunne ha stor faglig bredde, med en blanding av halvårsenheter og årsenheter.
Det er mer usikkert om hva som blir obligatoriske fag. Sist ble jo KRL (kristendom, religion og livssyn) "reddet" som obligatorisk fag i siste liten av KrF, mens fag som engelsk og naturfag ikke ble obligatoriske. Denne gang blir sannsynligvis enda færre fag obligatoriske, men det vil vel overraske om ikke norsk og matematikk fortsatt er obligatorisk for lærere på barnetrinnet.
Det som uansett blir obligatorisk blir et "nytt pedagogikkfag" som kanskje får et annet navn - la meg her kalle det "læringsfag". Det navnet har jeg fra en sentralt plassert politiker. I dag varierer pedagogikkfaget veldig mellom ulike høyskoler, og en del av NOKUTs kritikk av allmennlærerutdanningen generelt rammer pedagogikkfaget spesielt: liten tilknytning til praksisfeltet og lite flerfaglighet. Noen steder undervises dessuten pedagogikkfaget med forelesningen som nesten enerådende form - noe som har begrenset begrunnelse i teoriene som foreleses.
Det er varslet at "læringsfaget" skal få dobbelt så stor plass som dagens pedagogikkfag - det blir en årsenhet istedenfor en halvårsenhet. Det som inngår i dagens pedagogikkfag vil sannsynligvis inngå også i det nye faget, men mer praksisnært og mer flerfaglig vinklet.
Dagens GLSM-kurs (GLSM står for grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring) vil sannsynligvis forsvinne, men kan utmerket godt inngå i det nye læringsfaget for 1.-7. trinn. Et tema som "Arbeid med holdninger til homofili" vil sannsynligvis også komme inn i det nye læringsfaget. Dette er et tema som pedagogikkfaget nok i dag snarere behandler med overordnede begreper enn med tilstrekkelig detaljkunnskap.
Jeg ser dette som lovende. Et læringsfag som alle fag i lærerutdanningen har et felles ansvar for og deltar i undervisningen av, og som tar opp i seg både de teoretiske perspektivene fra pedagogikkfaget, innsikt fra fagdidaktikk og konkrete problemstillinger og utfordringer fra praksisfeltet - det kan bli bra.
Stortingsmeldinga vil ikke legge opp til femårig lærerutdanning som normalordning, men vil nok gi rom for fortsatt utvikling av masterprogrammer.
Stortingsmeldinga kommer som sagt i januar, ifølge regjeringen. Det jeg har skrevet her har jeg basert på et seminar som Forskerforbundet arrangerte, møter jeg har hatt med departementet og på ymse orienteringer som jeg har vært med på i andre sammenhenger. Se også saker i media:
Vil splitte opp lærerutdanningen
Lærerutdanningsfella
Tuesday, December 30, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment