Saturday, December 27, 2008

Land

På slutten av året oppsummerer man gjerne dette og hint, og nå vil jeg oppsummere hint - nærmere bestemt hvilke land jeg har vært i så langt. Jeg har nemlig vært nerdete nok til å lage meg en oversikt over det. Her er lista:

1. Norge - 13199 dager
(Dette innebærer, som de som er spesielt kjappe i hoderegning og vet når jeg er født allerede har regnet ut, at jeg har vært til sammen 369 dager utenfor Norge...)

2. Nederland - 37 dager
ams2
Jeg har faktisk bare vært i Nederland to ganger - men skal en liten tur igjen i mai. Under hovedfaget var jeg en hel måned i Utrecht og studerte med matematikkhistorie, noe som faktisk ble ganske viktig for min "forskerkarriere". Men jeg husker kanskje aller best hvor pussig det var å være skaphomse blant masse medstudenter i et av verdens mest homoverdsettende land.

3. Frankrike - 33 dager
135_3527
Pradier: Niobide blessé
moorea2
Selv om jeg har vært i Paris et par ganger, er det nok de mer fjerntliggende delene av landet som har gjort størst inntrykk. Ikke minst oppholdet på Tahiti og Moorea. Moorea var delvis vanvittig vakkert, og ga veldig ro i sjela. I tillegg husker jeg naturligvis Moorea for mitt mest spesielle jobbintervju: da jeg sto i t-skjorte, shorts og sandaler i en telefonkiosk i øsende regnvær midt på natta og snakket med Høgskolen i Oslo (som naturligvis syntes klokka 12 var et passende tidspunkt for et intervju). Jeg fikk jobben og har den enda.

4. Taiwan - 32 dager
148_4890
146_4700
Naturligvis er jeg blitt vanvittig glad i Taiwan - verdens suverent mest fantastiske mann kommer jo derfra. I tillegg er det fin natur og en spennende kultur og masse hyggelige mennesker. Jeg er helt sikker på at det blir mange flere besøk dit.

5. USA - 26 dager
miami1
ellis
steam
la3
Til tross for at jeg har mange kritiske innvendinger mot USA, ikke minst deres politikk, så har jeg havnet der noen ganger, og har hatt det riktig så hyggelig. Minst vellykket var vel uka i Miami, da jeg lånte ei leilighet av en kamerat, klarte å solbrenne meg på stranda den første dagen og stort sett så på Court TV og økonominyheter resten av uka. Både New York og New Orleans hadde massevis å vise en turist, og i Los Angeles snublet jeg over et datamateriale som gjorde at jeg kunne skrive en ganske interessant artikkel uten mye arbeid.

Oj, 25 land igjen - tror jeg må spare resten til et annet innlegg...

No comments:

Post a Comment