Monday, December 29, 2008

Land (6-10)

Jeg fortsetter mimringen over land jeg har vært i (se starten av denne mimringen).

6. New Zealand - 24 dager
napier
rotorua
queenstown
auckland
Det er litt morsomt at jeg har vært lenger i New Zealand enn i Danmark eller Sverige. New Zealand var vel nærmest et eneste langt høydepunkt, men art deco-arkitekturen i den koselige småbyen Napier var noe av det jeg husker best. Og så var noe av det koseligste å besøke min "venninne" Coralie i Dunedin. Jeg ble kjent med henne på en konferanse i Taipei noen år før, og det var virkelig deilig med et par dager med prat med en klok voksen dame etter at jeg en måneds tid hadde vært på reisefot uten særlig mange å snakke med...
For øvrig var ungdomsherbergene og bussforbindelsene fantastiske.

7. Danmark - 21 dager
126_2674
Til København har jeg naturligvis hatt mange, korte turer. Ikke minst setter jeg pris på kunstmuseene i nærheten av København - Louisiana først og fremst, men også Statens museum for kunst og Arken. Men ellers er det utmerket å reise til Køben på en kort tur sammen med kjente...

8. Mexico - 18 dager
IMG_2096
IMG_1841
IMG_1977
Det mest overraskende i år var at jeg skulle like Mexico City så godt. Jeg var skikkelig skeptisk på forhånd, og trodde det var utrygt og ukoselig. Tvert imot var sentrumsområdene voldsomt godt bevoktet og det var masse hyggelige restauranter og koselige plasser og sånt. Og det antropologiske museet var fantastisk. Og det å se mitt livs første pyramider var også en opplevelse.

9. Sverige - 15 dager
115_1506
Sverige er landet jeg aldri har reist til "frivillig". De fleste gangene jeg har vært der var før jeg ble myndig, sammen med mor og far. Og så var jeg på en konferanse i Uppsala, og deretter en tur i Stockholm. Stockholm var en positiv overraskelse, selv om skipet de hadde å vise fram (Vasa) var en fiasko og far ble frastjålet lommeboka på bussen...

10. Spania - 14 dager
Las Palmas, Gran Canaria
Jeg har vært to ganger på Gran Canaria. Første gang helt alene - snakket nesten ikke med et menneske på ei hel uke, lå bare på ei solseng og leste Milan Kundera, og hadde låst klokka inn i safen. Andre gang sammen med kjæresten - så masse butikker fra innsiden, men gikk også barbeint på stranda arm i arm. Veldig forskjellige ferier, og jeg foretrakk den andre...

No comments:

Post a Comment