Friday, October 30, 2009

De kristne fortsetter å debattere homofili

Fra tid til annen klager kristne over at pressen bare er opptatt av homofilisaken i kirken. Som for å understreke dette poenget har avisa Vårt Land arrangert homofilidebatt.

Gaysir leser jeg om biskop Laila Riksaasen Dahls relativt edruelige forhold til en bokstavtro tolkning av bibelen: "Skulle vi fulgt Bibelen nøyaktig ville ikke jeg kunne delta i denne paneldebatten. Paulus skriver at en kvinne skal tie i forsamlingen. (...) Paulus fordømmer også skilsmisse og gjengifte i Det Nye Testamentet. Da forstår jeg ikke hvorfor vi har hengt oss oppi hva Bibelen sier akkurat om homofili?"

I Vårt Lands dekning av saken stusser jeg litt på oppramsingen av deltakere: "Gjester i torsdagens debatt var Erik Johansen, homofil motstander av homofilt samliv, Frank Rossavik, samfunnsredaktør i Morgenbladet, Laila Riksaasen Dahl, biskop i Tunsberg, Arnfinn Nordbø, kristen og homofil og Espen Ottosen, informasjonsleder i Norsk Luthersk Misjonssamband." Er det ikke pussig hvordan man oppgir seksuell legning til noen av deltakerne, men ikke til alle? Hvorfor er ikke Espen Ottosens seksuelle legning like interessant som Erik Johansens? Eller Riksaasen Dahls?

Ut fra rapportene virker det som en relativt interessant debatt, men selv venter jeg på heterofilidebatten...

No comments:

Post a Comment