Thursday, October 08, 2009

Endelig er Kindle her

Dagbladet gjør meg oppmerksom på at Kindle nå skal bli tilgjengelig også for norske brukere.

Kindle er altså lesebrettet som er koblet direkte til Amazons bokhandel, slik at man kan laste ned bøker direkte til lesebrettet. Det er et par hakk mer brukervennlig enn for eksempel den leseren jeg bruker (Sony PRS-505) hvor bøkene må ta turen innom PCen. På den annen side sies det at Kindle er mer bundet opp til Amazon, og den støtter for eksempel ikke epub-formatet.

Personlig er jeg så langt strålende fornøyd med Sony PRS-505. Jeg har riktignok hatt problemer med at den har låst seg et par ganger, men bare når jeg har lest "selvmekkede" dokumenter på flere hundre sider med nyheter fra Aftenposten, med store mengder bilder og lenker. Etter det jeg forstår er det hysterisk mange lenker som gjør at Sonyen får trøbbel.

Bortsett fra det: jeg tar for første gang et kurs hvor jeg kan lese nesten alt av kursmateriale på lesebrettet istedenfor å trykke det ut på papir (se egen blogg om kurset) og jeg leser også for første gang studentenes innleveringer utelukkende på lesebrett. Bare der er det en god del papir spart. Og jeg har sagt opp Aftenposten, fordi jeg får tilstrekkelig med nyheter ved å laste ned nettsidene deres til lesebrettet før jeg setter meg på t-banen om morgenen.

Den eneste detaljen som mangler er å få tilgang til gode norske bøker på elektronisk form. Særlig lang tid kan det ikke ta før løsningen for dette er klar.

No comments:

Post a Comment