Wednesday, January 14, 2009

Ja til remake av "Karate Kid"!

Jeg var 12 år da "Karate Kid" (eller "Sannhetens øyeblikk" som den het på norsk) kom på kino. Jeg ble naturligvis umiddelbart forelsket i Daniel, spilt av Ralph Macchio. En sårbar, sympatisk og smellkjekk tenåring (skjønt han i virkeligheten var over 20 da filmen ble spilt inn, ifølge IMDB.



Nå skal det lages en remake - med Harald Zwart som regissør. Zwart har jo laget mye rart, men for eksempel "One Night at McCool's" har jeg stor sans for. Det skal bli morsomt.

Dagbladets forum reagerte noen på remakes på generelt grunnlag, og mener at det tyder på idétørke. Det må jeg si meg uenig i. Remaker kan også få gode filmideer fram i lyset - årevis etter at "folk flest" har sluttet å se filmen ("folk flest" ser jo ikke gamle filmer i særlig omfang). Og remaker kan være veldig annerledes enn originalen - tenk bare på hvor ulike "Romeo og Julie"-filmene til Baz Luhrmann og Franco Zeffirelli er...

Jeg gleder meg...

No comments:

Post a Comment