Friday, January 02, 2009

Land (16-20)

Jeg mimrer videre om land jeg har vært i - her med land nr. 16-20. (Les starten.)

16. Østerrike - 10 dager
Hundertwasser House
IMG_0841
Hundertwasserhuset i Wien blir stående som høydepunktet fra mine to besøk i Østerrike. Fantastisk frisk arkitektur. Ellers husker jeg kafeene, utflukt opp i høyden hvor jeg spiste gulasj og det var tradisjonell folkemusikk. Og badet som Sam tok meg med på, men som jeg ikke husker hva heter - med varme og kalde bad og badstu med krydder i luften. Den byen har mye.

17. Kina - 10 dager
Kina 247gimp
Kina 143
Kina 060gimp
Beijing i desember er en kald affære, men den er naturligvis verdt turen uansett temperatur. Muren, vinterpalasset og den forbudte by var fabelaktige opplevelser. Veldig mye god mat fikk jeg også. Men naturligvis vil et besøk i Kina som måles i dager og ikke måneder, uansett bare bli en ørliten smakebit.

18. Tyskland - 8 dager
138_3805
138_3872
138_3865
Jeg er ikke den mest fordomsfulle personen jeg kjenner, men Tyskland har jeg hatt relativt betydelige fordommer mot. Derfor var det godt å endelig komme seg dit noen dager. Jeg hadde et døgn i Frankfurt, og var så superheldige at jeg traff akkurat på Museumsnacht, slik at alle museer hadde oppe til midnatt. Dermed rakk jeg å bli glad i Frankfurt før jeg reiste videre til Oberwolfach, en nydelig liten oase for matematisk forskning.

19. Japan - 7 dager
028
Etter hvert som jeg beveger meg nedover på lista, blir det mer og mer latterlig å påstå at jeg har sett landene. I Japan blir det helt håpløst: det meste av tida var jeg på et konferansesenter litt utenfor Tokyo. Det var en utmerket konferanse (ICME), for all del, men særlig mye av Japan ble det ikke til at jeg så. Sushi til lunsj var noe av det jeg fikk med meg.
På den annen side fikk jeg tenkt en hel del, og det fikk forsåvidt betydelige konsekvenser for livet mitt, men det er en helt annen historie.

20. Portugal - 7 dager
115_1587
117_1726
Madeira er nydelig, og ei uke der sammen med hele familien var utmerket.

No comments:

Post a Comment