Sunday, January 04, 2009

Land (21-30)

Jeg mimrer videre om land jeg har vært i - her er resten. (Les starten.)

21. Kroatia - 7 dager
Rovinj
Rovinj view
Rovinj street
Ei ukes ferie i Rovinj sammen med søsken og foreldre var utmerket. En billedskjønn by og med mange bademuligheter. Minigolf og bordtennis på hotellet. Stort bedre badeferie går det ikke an å få.

22. Russland - 5 dager
Murmansk
murm1
Det var interessant å være noen dager i Murmansk, og se hvordan skoler og universiteter ser ut der. Naturligvis var den tekniske standarden lavere enn i Norge. Det mest slående var imidlertid kontrasten mellom de fabelaktige barna som demonstrerte sine dansekunster på skolene og jevnaldrende barn som gikk gatelangs og tigget penger utenfor. Kontrastene mellom fattig og rik er nok større i Russland enn her.

23. Finland - 5 dager
168_6817
167_6729
168_6823
Ungdomsherberget vi bodde på, med eget svømmebasseng, ga mersmak. Det gjorde også kafeen til Fazer... I det hele tatt var Helsinki en flott by.
Litt deprimert var jeg over at jeg ikke fikk smakt på de ulike Pizza Grandiosa-variantene som jeg aldri har sett i Norge.

24. Sør-Afrika - 5 dager
Det var morsomt å besøke en lærerutdanning i Johannesburg. Det var også spennende å se Soweto. Guiden vi hadde der var voldsomt positiv og optimistisk - på grensen til å si at de som ikke hadde det bra måtte skylde seg selv nå som apartheid var over. Realiteten var litt for tydelig annerledes enn det.

25. Australia - 5 dager
Sydney Opera House
Å besøke Australia og bruke tida der hovedsaklig i Sydneys backpackerstrøk er ganske vanvittig, men slik ble det nå. Uansett fikk jeg med meg en gedigen kulturopplevelse, nemlig å se Sydney-operaen. Øyeblikket da jeg fikk øye på operaen etter å ha spasert ved den botaniske hagen, glemmer jeg aldri. Og så artig det er at Oslo nå har fått en bygning som kan måle seg med denne.

26. Mauritius - 5 dager
mauritius4
Jeg kommer neppe noensinne til å oppleve igjen den mottakelsen jeg fikk på hotellet i Pereybere: Nei, de hadde ikke hørt om noen reservasjon på mitt navn. Ja, selvfølgelig hadde de ledige rom. Nei, naturligvis var ikke rommene så dyre som det jeg hadde reservert. Morsomt.
For øvrig var toalettet på flyplassen på Mauritius det stiligste jeg har sett.

27. Singapore - 5 dager
singapore
Singapore ble jeg veldig glad i på de fem små dagene jeg var der. Kultur overalt, god mat overalt, og en sterk følelse av trygghet. Jeg ble også godt tatt i mot både på den grunnskolen jeg besøkte og på lærerutdanningen der.

28. Belgia - 4 dager
Image001_1A
Image001_2
Brussel er visstnok ikke en by full av severdigheter - den har litt for mye byråkrati til det. Men det var ihvertfall rikelig for fire dager. (En rask tur til Brugge fikk vi også med oss.) Og det var deilig å sitte i solskinnet på Grand Place og drikke belgisk øl...

29. Slovakia - 2 dager
IMG_0650
Blir man lei av Wien, er det knapt to timer med tog eller båt til Bratislava, Slovakias hovedstad. Trivelig, liten by.

30. andre land (Thailand og Cook Island) - 0 dager
011
Mine tolv timer i Bangkok kan jeg beskrive i sin helhet: dro til sentrum, ble "overfalt" og omringet av tiggere og syntes det hele var utrivelig, søkte tilflukt i Khao San Rd og spiste spaghetti. Bestemte meg for å late som jeg var "innfødt", og gikk deretter i raskt tempo gjennom fremmede gater, og ble ikke stoppet av en eneste tigger. Etter hvert måtte jeg imidlertid snu og gå tilbake samme vei som jeg kom, for jeg ante jo ikke hvor jeg var, og hvis jeg fant fram kartet ville jeg nok avsløre meg som en nyankommen turist igjen...
Cook Island var jeg bare på en time eller to - men siden jeg neppe kommer dit igjen, tar jeg den med...

Dermed har jeg nevnt alle land jeg så langt har vært i (Vatikanstaten ikke inkludert). I 2009 skal jeg ihvertfall til Amsterdam igjen og ei uke til Hellas. Kanskje til USA også.

No comments:

Post a Comment