Når pedagogikkfaget nå nedlegges og man oppretter et nytt fag på 60sp, er det mange perspektiver som presser på. Jeg vil nevne tre:
- Hva skjer med GLSM-kurset i en ny allmennlærerutdanning? Skal man tilbake til en situasjon hvor begynneropplæringen skal behandles i hvert sitt fag, eller skal det skje flerfaglig? Hvis det skal skje flerfaglig, kan det kanskje like gjerne plasseres inn i disse 60 sp?
- Departementet har de siste årene to ganger sendt brev til institusjonene som har lærerutdanninger og bedt dem styrke oppmerksomheten om temaet homofili/LHBT - senest nå i høst. Brevene har neppe hatt stor effekt. Det er vel rimelig å tro at regjeringen nå vil legge dette (og liknende) temaer tydeligere inn i rammeplanen. Da er det vel naturlig å ta det med i "det nye pedagogikkfaget". (Pedagogikkfaget omhandler jo allerede i dag temaer knyttet til dette på et overordnet nivå, mens mer detaljert kunnskap ofte uteblir, noe som gjør at lærere ikke gjøres i stand til å takle den delen av lærergjerningen.)
- Solhjell har signalisert at "Digitale ferdigheiter skal også ha ein meir sentral plass i den nye lærarutdanninga som vert presentert på nyåret." (Solhjells blogg). Da må kanskje IKT inn med egne studiepoeng? Siden IKT ikke lenger handler om å lære datateknikk men mer om didaktisk bruk, virker det naturlig å plassere dette i et felles "læringsfag".
Det blir en interessant diskusjon framover for å utforme det nye faget.
Sunday, January 04, 2009
Pedagogikkfagets rolle og plass i lærerutdanningene
Universitets- og høgskolerådet har invitert til debatt om pedagogikkfaget: Forum. Jeg har tatt hansken, og skrevet et innlegg om tre perspektiver som må med i diskusjonen. Jeg gjengir innlegget mitt her:
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment