Wednesday, January 07, 2009

Kompetansekrav for lærere i grunnskolen

Siden kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell lenker til bloggen min i sin blogg, benytter jeg anledningen til å utdype mitt syn på kompetansekrav for lærere i grunnskolen.

I dag er som kjent kompetansekravene knyttet til utdanning. Allmennlærere kan undervise i grunnskolen fra 1. til 10. klasse. Faglærere kan undervise i sine fag, lærerutdannede fra universitetene kan (med PPU) undervise sine fag fra 5. klasse og oppover og så videre. I ungdomsskolen er det også krav om at man i engelsk, norsk og matematikk må ha 60 studiepoeng i faget for å bli tilsatt som lærer i faget.

Jeg mener at det bør innføres krav for å undervise i fag, ikke bare for å bli tilsatt. (Slik det er i dag, kan man strengt tatt bli ansatt som norsklærer og likevel undervise i matematikk.) Videre mener jeg at kravene må skjerpes kraftig. En stor andel av lærerne som underviser matematikk på barnetrinnet, har ingen matematikk fra sin lærerutdanning. (De tok den nemlig før matematikk ble obligatorisk.) De er muligens gode i matematikk, basert på sin egen skolegang, men er i beste fall selvlærte når det gjelder elevproblemer og undervisningsformer i matematikk.

Det hjelper fint lite å få en kompetent matematikklærer på ungdomstrinnet hvis læreren på barnetrinnet ikke har hatt kompetanse til å undervise brøk og de fire regneartene på en god måte. Da kan gapet bli for stort.

Jeg ville derfor ønske meg en situasjon hvor man hadde kompetansekrav i alle fag på ungdomstrinnet, samt i de største fagene på barnetrinnet - i det minste i norsk og matematikk. (Disse fagene henger jo også sterkest sammen med de fem grunnleggende ferdighetene i fagplanene.)

Kompetansekrav i alle fag også på barnetrinnet blir håpløst for det store antallet små skoler i Norge. En mulighet kunne imidlertid ha vært å ha unntaksbestemmelser for skoler under en viss størrelse. Vi ønsker jo å beholde en desentralisert skolestruktur, samtidig som det ikke bør bli en unnskyldning for å legge lista lavt ved større skoler.

Og til slutt: det viktigste kompetansekravet vil uansett være at man har gjennomført en god lærerutdanning. Det er jo andre ting som er viktige enn bare fagene - for eksempel hvordan man som lærer forebygger mobbing, bidrar til selvtillit hos elevene, motiverer for å bruke kreative evner og så videre. (Holdninger til homofili er naturligvis et stikkord jeg er opptatt av her.)

No comments:

Post a Comment