Wednesday, February 10, 2010

Som ventet: Nina Karin Monsen tapte

Nina Karin Monsen tapte, som ventet, rettssaken mot staten (se nrk og VG). Monsen misliker å være underlagt samme ekteskapslov som sånne som meg, og ønsket en rett til å beholde "det gamle ekteskapet". Dette til tross for at man må lete lenge for å finne at den nye loven innebærer noe substansielt nytt for Monsen og ektefellen. (Det eneste måtte være at dersom Monsen velger å skifte kjønn, kan hun forbli gift med ektemannen, uten å gå veien om å skille seg og gifte seg på nytt.)

Retten fastslår at spørsmålet om dette skal være én eller to lover er "et spørsmål om lovteknikk som lovgiver tar stilling til", og de får ikke fremmet saken for domstolen.

Det vil vel sjokkere de fleste om dette er det siste juridiske krumspringet vi får høre om fra den kanten. Det må da vel finnes ankemuligheter? Menneskerettighetsdomstoler? Eller militærdomstoler i homofiendtlige land?

(Det kan kanskje virke som at det bare er Monsen som misliker at vi er omfattet av samme lov. Jeg må jo innrømme at jeg også finner det en anelse ubehagelig, men gleden over å være gift med verdens mest fantastiske menneske overskygger det ubehaget. Staten kan altså ikke vente seg noen rettssak fra meg i den anledning.)

Oppdatering: Jada, Monsen vil anke. Det sier hun til Nettavisen. Når først så ille skulle skje at hun skulle få Fritt Ord-prisen, er det i det minste en trøst at hun sløser bort penga på saksomkostninger.

(Se også hva Konrads tankesmie skriver om saken. Han foreslår egne trafikkregler for homofile.)

2 comments:

  1. Ja, da var det kjørt for meg da, blir ikke gift i Den Norske Kirke jeg da. Jeg melder meg ut av Statskirken også.

    Homofile har splittet opp Kirken og skal ha seg frabedt om å bli forbundet med det som står i Teksten.

    Da er ikke den Norske Kirke lenger en rettroende Kirke, men en fortolket Kirke på lik linje med f.eks. Jehovas Vitner.

    De har sin egen bibeltolkning, og nå også Den Norske Kirke.

    Det er godt vi har frikirker i landet som er mer i tråd med Bibelen.

    ReplyDelete
  2. Hæ? Jeg forstår ikke helt hva denne saken har med statskirka å gjøre. Uansett hvilket trossamfunn du måtte velge, ligger ekteskapet under ekteskapsloven. Frikirkene har ikke egne ekteskap...

    For øvrig er det vel vanskelig å finne noen som tolker alt i Bibelen bokstavelig? Alle fortolker på sin måte, for eksempel slik at levereglene i Mosebøkene ikke gjelder for dem...

    ReplyDelete