Sunday, February 21, 2010

Skal Hanne Nabintu Herland bli Monsens arvtaker?

Hanne Nabintu Herland er en konkurrent til Nina Karin Monsen i kategorien sitatvennlige spissformuleringer. Som hos Monsen blir formuleringene så spisse at eventuelle saklige poenger blir borte.

Nå lanserer Herland bok. Tittelen er "Alarm! Tanker om en kultur i krise". Jeg teller på knappene om jeg skal prøve å lese boka - som helt sikkert vil gi masse mat til denne bloggen - eller om jeg skal tenke at det får holde at jeg leste Monsens (forhåpentligvis) siste bok. Jeg har en lei mistanke om at det ikke er noen vei utenom - det er av og til nødvendig å lese ei hel bok for å få bekreftet mistanken om at det ikke er et eller annet fornuftig grunnlag bak alle medieutspillene.

Til Vårt Land sier hun for eksempel: "LLH oppfordrer til en demonisk rovdrift på egen kropp og reduserer mennesker til vandrende seksualpartnere".

Det er noe nesten Monsensk over dette - "demonisk rovdrift" kunne vært et produkt av Monsens filosofiske kreativitet (jf. Nina Karin Monsens demoner). Men det er jo helt meningsløst. LLH har ingen spesielle meninger om hvordan folk skal bruke sin egen kropp. Og LLH er jo aktive i kampen mot å redusere mennesker til "vandrende seksualpartnere" og misforståelsen om at homofili kun handler om hvem man har sex med. (Utsagn som at "Hvorfor forteller du at du er homofil - jeg bryr meg ikke om hva du gjør på soverommet" forteller at det fortsatt er en del som tror det.)

Ja, det er fare for at boka bør leses...

(Oppdatering: Nå har Aftenpostens intervju med Herland blitt lagt ut. Her sier Herland: "- LLH, med sine 2000 medlemmer, gjør det vanskelig for andre homofile å være konservativ homofil! Fordi de oppfordrer til en demonisk rovdrift på egen kropp og reduserer mennesker til vandrende seksualpartnere, sier Herland og henviser til brosjyren Sexguide for homofile, utgitt av LLH." Dette er interessant. Det ser ut til at hun henviser til boka "Sexguide for homser", utgitt av Damm forlag i 2005. Riktignok var boka tilrettelagt for norske forhold av Jon Reidar Øyan, daværende LLH-leder og nå politisk rådgiver i Arbeidsdepartementet, men etter det jeg vet var det ikke i egenskap av LLH-leder, og jeg har ikke fått med meg at LLH var med på utgivelsen. Det skal bli spennende å se om Herland er like uetterrettelig i andre tilfeller.)

(Oppdatering II: Vårt Land har nå fulgt opp med å intervjue LLH-leder Karen Pinholt om Nabintu Herlands uttalelse, og blir spurt om hun synes det er trist at LLH blir omtalt på denne måten i 2010. Hun svarer "Jeg vet ikke om jeg synes det er trist at noen sier dette nå. Det vil alltid være noen som synes det er tabu og vanskelig å snakke om seksualitet. Derfor har hun kanskje et behov for å markere en helt ekstrem avstand til oss som gjør det. Noen sånne tror jeg alltid det vil være." Godt svart.)

5 comments:

  1. Anonymous11:36 AM

    Hei Bjørn søkte på Herland her og kom inn på bloggen din. Selv om ting er satt på spissen ref. sitatet over, tror jeg at den meninge mann (som jeg selv egentlig er - mener jeg) har det inntrykket at det oppfordres til utsvevende homofilt liv, med parader, eregerte menn, alle ligger med alle og homobarer. Ikke akkurat oppskriften på stabilt liv eller en stabil psyke.... Tror nok at de homofile ville fått et bedre rykte om de hadde lagt om profilen litt......

    Skal kjøpe boken til Herland, det er noe forfriskende konservativt over det hele.. på grensen til radikalt over det. Det er egentlig helt utrolig. Samfunnet har beveget seg så langt fra det konservative.. at det konservative virker RADIKALT. Egentlig helt utrolig. Her igjen er nok den gyldne middelvei det eneste som duger....

    Spennende iallefall.....

    ReplyDelete
  2. Trøsten for lesbiske og homofile får være at Herland ikke har større tiltro til oss heterofile med en liberal seksualmoral. Hun ble intervjuet i Aftenposten i går. For å vise fram sin egen gode moral, gjorde hun et poeng av at hun ikke hadde tenkt å ligge med avisens fotograf.

    ReplyDelete
  3. Anonymous: Ja, det inntrykket bidrar jo Herland til å forsterke. Men har inntrykket noe særlig kontakt med virkeligheten? Er det slik at LLH i virkeligheten oppfordrer til et utsvevende homofilt liv, med "alle ligger med alle"? Snarere er vel LLH kritisert for det motsatte - at de i for stor grad har vært opptatt av formelle rettigheter for de homofile som lever i stabile, langvarige parforhold (les: ekteskapsloven). Det er noe litt oppkonstruert over å kritisere den organisasjonen som har hatt hovedfokus på ekteskap for å fremme "demonisk rovdrift på egen kropp"...

    Og når du skriver "de homofile" er det fint om du prøver å huske at "de homofile" ikke er noen mer ensartet gruppe enn "de heterofile". Jeg kunne ofte ønske at "de heterofile" la om "profilen" sin litt, men jeg innser at det er håpløst, for det er ingen som har makt til å definere de heterofiles profil heller...

    Sigrun: jeg har dessverre ikke lest Aftenpostenintervjuet enda, men jobber med å få tak i det...

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:56 PM

    Heia Hanne Nabintu Herland! - Det er en kvinne som det står STOR RESPEKT av! - HUN er heldigvis ikke redd for å gi uttrykk for sine meninger! - En slik person vil Norge ha!

    ReplyDelete
  5. Men, Anonymous, ville det ikke vært greit med en person som var litt etterrettelig også? Ville ikke det stå enda mer respekt av henne hvis det hun skrev var mer til å stole på?

    Se for øvrig min omtale av hennes bok.

    ReplyDelete