Friday, February 26, 2010

Retten til å beklage

Politiken beklager republiseringen av Muhammedkarikaturene.

I VG kan man lese at for eksempel Pia Kjærsgaard reagerer sterkt: "Det er dypt, dypt pinlig at Tøger Seidenfaden selger ut av Danmarks og Vestens ytringsfrihet. Jeg kan rett og slett ikke ta skarpt og dypt nok avstand fra at man totalt underkaster seg en slik doktrine" sier hun, som forventet.

Vent nå litt. Politiken har en selvsagt rett til å selv vurdere hva det er riktig å trykke. Av og til velger man å avstå fra å trykke ting. Som noen har nevnt, vil man i utgangspunktet ikke illustrere en sak om grov pornografi ved å trykke pornografien, selv om man har en prinsipiell rett til å gjøre det. Man foretar en vurdering. Da må man også ha en selvsagt rett til å ta selvkritikk i etterkant hvis man mener at man har gjort en feil.

Spørsmålet er naturligvis om Politiken faktisk mener at de har gjort en feil, eller om de blir presset til en beklagelse de ikke faktisk står for. Det vil være galt.

Tidligere i saken har jeg forsvart avisenes rett til å trykke tegningene, men ment at det kan virke som enkelte aviser har trykket dem ut fra feil motiver. Det går an å kritisere handlinger som er fullt lovlige. Og nå støtter jeg Politikens rett til å beklage, men er i tvil om selv beklagelsen kommer på feil grunnlag...

12 comments:

  1. Anonymous12:11 PM

    I kaoset av kommentarer var det godt å lese din edruelige refleksjon....min positivitet skyldes selvsagt at jeg er enig med deg.
    Hilsen Arild

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:22 PM

    Flere synes ikke å forstå greia: Politiken beklager slett ikke publiseringen, men lurer muslimene med en pseudo- eller liksomunnskyldning ved å beklage at muslimene følte seg støtt. Det er ikke mulig å beklage hvordan andre føler seg, det blir bare tomme ord, og strengt tatt kan vi kun beklage egne handlinger. Her i Norge har flere leder vist at de godt behersker denne liksom unnskyldningen ved å "beklage at du føler det slik". Dette er jo bare tøys, men at muslimer er så kørka at de biter på dette tullet, sier jo alt.

    ReplyDelete
  3. Arild: takk!

    "Anonymous": jeg er ikke enig med deg. Det første jeg gjorde når jeg så nyheten var naturligvis å lese Politikens uttalelse og se om det var en slik pseudounnskyldning. Men avslutningen er "Vi undskylder over for alle, der er blevet krænket af vores beslutning om at genoptrykke Karikaturtegningen." Jeg mener at det er forskjell på å beklage andres følelser og det å be om unnskyldning. I mine ører er det å be om unnskyldning en innrømmelse av at man har handlet på en måte som man ikke kan stå inne for.

    ReplyDelete
  4. Anonymous12:56 PM

    Ja, vi har ytringsfrihet, enda. Men når radikale krefter ser at det nytter å true med vold og starte masseopptøyer, og ved dette får gjennom viljen sin, er jeg redd lesten flyttes sakte men sikkert mot sensur.

    Dette må vi faktisk bare stå i mot, selv om det føltes ille for dem det gjaldt. Hvem blir neste gruppe til å kreve at man ikke illustrerer? Hva blir neste angrep? Jeg tenker da på de rene ytringer, også ord støter og fornærmer. Politiken fører oss inn på en ekstremt farlig vei, og jeg tror bare det vil øke motsetningene mellom folkegrupper. Hadde vi stått i mot, så hadde vi vist at akkurat på dette punktet(ytringsfrihet) er det ikke særlig rom for forhandlinger.

    Egentlig så har denne saken, selv om mange ble sure, vist en trist men allikevel viktig side ved en del utøvere av Islam, som ikke taler til deres fordel. Dette sier jeg som en person som er svært positiv til innvandring(jeg er ingen FRPer).

    Jeg er selvsagt positiv til innvandring fremdeles, men frykter hva enkelte grupper vil finne på fremover. Jeg tror dette bare er første steg. Nå ser ekstremistene at de lykkes med sine vanvittige virkemidler. Neste gang er det de frie ytringene som står for hugg. Vil Politiken vike også der?

    ReplyDelete
  5. Anonymous1:00 PM

    Helt enig her. Politiken har rett til å beklage. At noen rister på hodet grunnet en beklagelse synes jeg er gansk ironisk. Personlig mener jeg det var fint at de beklaget da bildet såret mange følelser og skapte debatter i hel feil retning.
    Helt til slutt synes jeg de fleste medier burde ha VG som sitt forbilde!:

    Verken VG eller VG Nett har trykket Muhammed-tegningene.

    - VGs stiftelseserklæring vektlegger at vi skal bidra til å bygge bro mellom motsetningene i samfunnet, som ikke er ideologisk begrunnet. Vi ønsker å trå varsomt og vil ikke bidra til å eskalere konflikten som religiøse ekstremister og terrorister prøver å skape. Ved å publisere tegningene på VG Nett risikerer vi å støte vanlige muslimer i Norge, men vi omvender neppe en eneste terrorist, har VG Netts sjefredaktør Espen Egil Hansen tidligere sagt til VG Nett.

    ReplyDelete
  6. Spørsmålet er vel heller om vi fra nå av vil få mer eller mindre fokus på Islams skyggesider, som at det å ha seg med ni år gamle jenter er helt greit, fordi profeten gjorde det, og at terror er en rimelig reaksjon på frie ytringer. Blir nok mer fokus på hvor slemme Israel og USA er, for de kan vi jo, i motsetning til Islam, kritisere helt uhemmet.

    ReplyDelete
  7. Anonymous1:21 PM

    `Vent nå litt. Politiken har en selvsagt rett til å selv vurdere hva det er riktig å trykke. Av og til velger man å avstå fra å trykke ting. Som noen har nevnt, vil man i utgangspunktet ikke illustrere en sak om grov pornografi ved å trykke pornografien, selv om man har en prinsipiell rett til å gjøre det.`


    Vel, det er ingen som publiserte bilder av mohammed hvor han voldtar en 9 år gammel jente.

    ReplyDelete
  8. Anonymous4:26 PM

    Hei!

    Jeg mener vel til tross for at Politikken ikke frasier seg mulighet til å trykke karikaturene ved en senere anledning, så er det ikke bra det de gjør.

    Dette er det samme som Jonas Gahr Støre gjorde forrige gang det var bråk om dette og ambassader brant i Jordan (var det ikke Jordan?). Støre var den gangen på Arabisk TV og ba om unnskyldning. Han sa vel noe sånt som at dette er lovlig i Norge, at det kun var den marginale avisen Magasinet som hadde trykket dette og at norske myndigheter tok avstand fra trykkingen.

    Men Politikken har selvsagt rett til å beklage. Jeg mener likevel at det var uklokt. Dette skaper et press på at andre aviser må gjøre det samme. Dessuten må ikke den muslimske verden få et feil inntrykk av hva vi i vesten mener. De må ikke få et inntrykk av at de kan presse oss og til å beklage.....

    En annen sak er at hårsåre muslimer nå snart må forstå at karikaturene ikke var ment å ramme den vanlige fredelige muslim. Når Westergård tegner en bombe i turbaen på Muhammed, så mener han ikke at muslimer generelt er voldelige terrorister. Ei heller mener han at Muhammed var terrorist. Disse karikaturene er ment å ramme Islamistene, dvs ekstreme muslimer.

    ReplyDelete
  9. Hei til du siste "Anonymous" (kl. 4:26 PM).

    Jeg er ikke enig i at dette er det samme som at en politiker (f. eks. Gahr Støre) beklager. En politiker har ingenting med å beklage hva den frie pressen har gjort! Det er prinspielt forkastelig at en politiker beklager seg på vegne av media. At media selv beklager på vegne av seg selv, blir noe ganske annet.

    Politiken hadde en selvsagt rett til å trykke tegningene, men jeg mener at det var uklokt. Nå har de en selvsagt rett til å beklage at de gjorde noe uklokt, og det kan også være uklokt - ihvertfall hvis det er gjort på grunn av press og ikke på grunn av egen overbevisning.

    ReplyDelete
  10. Anonymous8:17 PM

    Disse tegningene er ment å uttrykke hvor forkastelig voldelig islamisme er. Det jeg er redd for er at islamistene nå bruker denne unnskyldningen for alt den er verdt. Vær du sikker på at disse galningene kommer til å bruke denne i muslimske land til igjen å demonstrere ved neste passende anledning. Når jeg skriver demonstrere i denne sammenhengen, så mener jeg vel egentlig opptøyer ala ambassadebrenning og det som verre er.....

    Og jeg frykter at de da kommer til å si at hvis de blir vilt nok så bøyer de seg for vår vilje igjen.

    ReplyDelete
  11. Anonymous8:19 PM

    Og en ting til som jeg glemte: Ingen grunn til å unnskylde seg overfor islamister.

    ReplyDelete
  12. Anonymous7:20 PM

    http://www.teknofaun.net/?p=258

    ReplyDelete