Sunday, August 08, 2010

Blaafarveværket

Jeg tror jeg skylder på familie og venner for at jeg har hatt et litt anstrengt forhold til Blaafarveværket. For hver gang noen har vært innom der, har de kommet hjem med noe blått nips av ulike slag. Ikke rart at jeg da har sett på Blaafarveværket som en stor nipsbutikk.

Nåvel, jeg besøkte nå ihvertfall Blaafarveværket for noen dager siden, og hadde en helt fin dag der. Den ene attraksjonen var kunstutstillingen "Sammen". Den handler om tre kunstnerpar. Først og fremst Oda og Christian Krohg, hvor det var mange fine kunstverk å se på. Dernest Julie og Xan Krohn, to kunstnere som var et helt greit nytt bekjentskap. De hadde en fargerik kunst, tydelig inspirert av utenlandske forbilder. Og til sist Unni Askeland og Sverre Bjertnæs, som for meg var rimelig uinteressant.

Dernest satte vi kursen for Koboltgruvene, hvor vi fikk en omvisning. Det er alltid litt artig å rusle nede i trange gruveganger og prøve å tenke seg hvordan hverdagen kan være for gruvearbeidere - trangt, mørkt, støvfullt og ikke minst risikabelt. En nyttig påminnelse om å sette pris på kontorjobben min...

IMG_9800

IMG_9823

IMG_9859

No comments:

Post a Comment