Sunday, August 22, 2010

Jeg løser kreftgåten

Jeg er i full gang med å løse kreftgåten.

Ikke helt alene, naturligvis. Men sammen med andre gjør jeg en liten innsats. Eller strengt tatt er det lille jeg gjør, noe som skjer når jeg ikke gjør noe.

Forvirret? Vel, kanskje du bør ta en kikk på world community grids hjemmeside. Clouet er at hjemmedatamaskiner er blitt så kraftige at selv om man bare utnytter den overflødige kapasiteten i noen hundre av disse, kan de gjøre beregninger som det vil koste store beløp å gjøre på supercomputere.

Derfor har jeg satt opp min hjemme-PC til å gjøre litt beregninger i ledige stunder - som når jeg går fra PCen for å ta en kaffekopp eller se litt på TV. Da jobber den med viktigere ting enn noen gang ellers, som for eksempel å løse problemer som kreftforskere har satt den (og dens PC-kollegaer rundt i verden) til.

Og det var lett å sette opp også - bare et par minutter...

Vil du også løse kreftgåten? Gå til world community grid. (Eller du kan se på BOINC.)

(NB - det er ikke uten videre uproblematisk å sette jobbmaskinen din, for eksempel, til å gjøre frivillig arbeid for andre - spør IT-avdelingen din.)

1 comment:

  1. Anonymous8:34 PM

    Jeg har tilsvarende på min PS3. Artige å kunne være med å redde verden uten å måtte løfte en finger... Eller for å si det på denne måten: Min hjerne er ikke i nærheten god nok til å bidra direkte til slik forskning :)

    ReplyDelete