Friday, July 31, 2009

Test av partitestene

I en kommentar på bloggen min skrev en anonym for en stund siden om en av partitestene: "Jeg tok så testen på nytt og ga svar som passet mest mulig med Venstres program, også der jeg er uenig med partiet mitt. Jeg endte likevel opp med AP på førsteplass."

Dette ga meg ideen til dette blogginnlegget. Et minimumskrav til en partitest må nemlig være at dersom du er helt enig med et parti, havner det partiet på topp. Eller for å si det på en annen måte: dersom en partitest anbefaler Arbeiderpartiet etter at du har utelukkende svart det som Høyre mener, er partitesten ubrukelig.

Dette er det naturligvis mulig å teste. Jeg har ikke kapasitet itl å teste det for alle partiers vedkommende, men tester det med Venstres politikk, som jeg kjenner brukbart (og jeg sjekker med partiprogrammet der jeg er i tvil).

(Innlegget er også inspirert av Christer's blog: Hvor like er partitestene? og Aftenpostens test av egen partitest. Jeg oppfordrer forsåvidt andre til å prøve det samme med eget parti.)

Jeg tar utgangspunkt i Venstres partiprogram. Hvis et spørsmål ikke er omtalt der, velger jeg "Vet ikke". Dersom "Vet ikke" ikke er et alternativ, velger jeg å svare det som er "minst radikalt" i forhold til dagens situasjon. (Ut fra et resonnement at det er det man ønsker å endre som først nevnes i partiprogrammet.)

La meg starte med partitesten.no, som er den som den anonyme ovenfor kritiserte.

Partitesten (Grundig versjon)

Testen gir 51 % Ap, 49 % V og 47 % KrF.

(Se svarene jeg brukte.)

Konklusjon: STRYK til partitesten.no

VG Nett

V 73.9%
KRF 65.1%
SV 61.2%
SP 58.7%
AP 56.8%
H 53.5%
FRP 33.2%

(Se svarene jeg brukte.)

Konklusjon: Bestått til VG Nett.

Jeg vil gjerne komme tilbake til de andre partitestene (først og fremst Aftenposten, Nettavisen og TV2), men skulle gjerne hatt en måte å ta vare på hva jeg svarer (siden de er Flash-baserte, er det ikke mulig å klippe og lime spørsmål og svar slik som på de to første, og da kan ikke mine ærede lesere sjekke at jeg har svart fornuftig ut fra Venstres program.)

No comments:

Post a Comment