Friday, October 29, 2010

Dødsstraff

Svein Tore Marthinsen spør i bloggen sin hva vi synes om dødsstraff. Jeg svarte i kommentarfeltet hans, men synes det jeg skrev var viktig nok til å skrive et blogginnlegg i min egen blogg også:

Dødsstraff er uhyrlig. Jeg ser to hovedargumenter for den påstanden:

Det første er det mest tungtveiende for meg, samtidig som det er et argument jeg kan forstå at andre er uenige i: At det er galt å ta liv. Jeg mener at vold avler vold, og at man ikke får et fredeligere samfunn av å si at det er greit å drepe bare det er "de gode" som gjør det.

Det andre argumentet er også tilstrekkelig til å avvise dødsstraff, og burde være enklere å godta for alle: Uansett hvor godt rettssystem vi har, vil vi kunne dømme uskyldige. Med dødsstraff innebærer det at vi dreper uskyldige. Thomas Quick kunne fort vært drept hvis vi hadde hatt dødsstraff - nå tas sakene opp igjen fordi man tror han var uskyldig i det meste.

Og så har vi all forskningen som viser at dødsstraff treffer urettferdig - i USA er det for eksempel stort sett de fattige, de svarte og de med lav intelligens som blir drept. De som kan betale for seg, som har et mer prestisjefylt utseende eller som kan å snakke for seg, får bare lange fengselsstraffer - eller frifinnes.

Holder ikke det?

1 comment:

  1. Enig med konklusjonen.
    Dog, det å ta liv er ikke alltid galt. Noen ganger er det faktisk påkrevet vil jeg hevde.

    Så poengt nr 2 holder i massevis for meg.

    ReplyDelete