Wednesday, October 13, 2010

Hvor finne homonyheter fra Afrika, Asia og Sør-Amerika?

Jeg her nå i halvannen måned laget små nyhetsbulletiner med "Homonytt fra hele verden" 2-3 ganger i uka. Det kan jeg tenke meg å fortsette med, men jeg trenger gode innspill på hvor jeg kan finne nyheter fra Afrika, Asia og Sør-Amerika.

I dag finner jeg nyheter hovedsakelig på to måter: ved å lese en mengde andre nyhetskilder dedikert til homonyheter (blogger, nettaviser etc) og ved å gjøre enkle nyhetssøk på Google. I tillegg gjør jeg enkle søk i norske lokalavisbaser. For hvert innlegg med 5-10 nyhetssaker her i bloggen, har jeg vært gjennom 500-1000 nyhetsoppslag.

Problemet er altså at minst 75 prosent av sakene jeg finner, er fra USA. Skjer det en utvikling i "Don't Ask, Don't Tell"-saken, er det med en gang minst tjue ulike kilder som dekker det, mens jeg sliter med å finne saker fra verden utenfor USA og Europa. Jada, jeg forstår at dette er litt naturlig, siden en stor andel av verdens åpne homofile sikkert lever i Europa og USA, men fra min side er noe av poenget nettopp å få fram litt mer bredde i homonyhetsdekningen.

Dermed denne oppfordringen: Har dere tips til gode nettsteder med homorelaterte nyheter fra resten av verden, tar jeg de imot med stor takk.

(Jeg kan jo nevne noen av de nyhetskildene som har i det minste et visst innslag av homonyheter utenfor USA: Box Turtle Bulletin, Change.org, Daily Queer News, LGBT Asylum News, Mamba Online, Queerty og Towleroad)

2 comments:

  1. Anonymous6:38 PM

    http://www.unhcr.org/refworld/country,,,QUERYRESPONSE,COL,,4a7040a8c,0.html

    Er du homofil?

    ReplyDelete