Saturday, September 05, 2009

Arbeiderpartiet vil ha moms på e-bøker

Framtida for bøker er ikke (hovedsakelig) på papir. Framtida er lesebrett av ulike typer, hvor vi ikke bare vil ha tilgang til de nye bøkene, slik vi har i bokhandlene i dag, eller de bøkene som vårt lokale bibliotek tilfeldigvis har tilgang til - men det aller meste av bøker som noengang er skrevet. Å lese en bok vil ikke kreve hogging av trær.

Bok og samfunn har satt søkelyset på et vesentlig problem for e-bøker, nemlig momsen. I dag er det nemlig moms for bøker i digitale formater, men ikke på bøker som er trykket på døde trær. Dette er en underlig forskjellsbehandling, og Høyre, Venstre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet går inn for momsfritak på e-bøker. Arbeiderpartiet, derimot, er motstandere, mens SV er i tvil.

Hva blir de kulturpolitiske konsekvensene på lang sikt? Arbeiderpartiets holdning setter ihvertfall norsk litteratur i en vanskelig konkurransesituasjon. Man vil altså kunne laste ned e-bøker fra utenlandske forfattere via utenlandske nettsteder uten å tenke på moms, mens norske forfattere ilegges moms.

Arbeiderpartiet argumenterer med at det vil bli vanskelig å avgrense mellom e-bøker og andre digitale produkter. Det kan neppe være noe seriøst argument. I dag betaler vi ulik moms for mat alt etter om vi skal spise den der vi er (da handler vi visstnok en restauranttjeneste) eller om vi skal ta den med oss (da handler vi mat). Det vil neppe være vanskelig å lage en definisjon som sier hva en bok er.

Av hensyn til litteraturen bør det være momsfritak på bøker, så enkelt er det. Med en fortsatt rødgrønn regjering, er det fare for at det fortsatt blir moms på disse bøker.

(Se også:
Jeg har kjøpt Sony PRS-505
E-bøker mest miljøvennlig

2 comments:

  1. Takk for kommentar inne hos meg. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde satt meg noe særlig inn i dette med e-bøker før jeg skrev innlegget. Fremdeles vet jeg ikke nok, i og med at jeg ikke engang har prøvd det. Men jeg ser helt klart fordeler med utviklingen og jeg synes heller ikke det kan virke rett med moms på e-bøker...

    ReplyDelete
  2. Jeg synes det er skummelt å regulere informasjon, både digital og skoglig. Jeg vet ikke helt hvorfor de tenker at de bør ha moms på e-bøker, men at SV ikke er imot er nå litt underlig, i og med at de er for fildeling. Litt underlig å gjøre kommersiell virksomhet vanskelig når en ikke ønsker å ta noe tak mot ulovlig? :o

    ReplyDelete