Friday, September 11, 2009

Ariane Mnouchkine

Ariane Mnouchkine har fått utdelt Ibsenprisen. I Aftenposten sier hun noe om hvordan hun tenker om teater: "Man trenger modige skuespillere og regissører og tid. Men regissører som bare har seks ukers prøvetid, har ikke tid til å si: jeg vet ikke. Man har ikke tid til et fruktbart kaos".

Det slår meg at det samme kan sies om god undervisning: Man trenger modige elever/studenter og lærere og tid. Læreren må gjerne si "Jeg vet ikke", men like viktig: "Hva tror du? Hvordan kan vi finne det ut?" Hvis neste prøve aldri er mer enn en uke eller to unna, har man ikke tid. Og først må elevene/studentene gjøres modige, slik at de tør å prøve ut ting.

Selv har jeg bare sett en forestilling (eller en halv, alt etter hvordan man definerer det) av Ariane Mnouchkine. Det var i et teatertelt på plassen mellom Nasjonalteatret og Nasjonalkonserthallen i Taipei sentrum i romjula 2007. Jeg blogget om det i et blogginnlegg. Et par øyeblikk sitter fortsatt igjen.

No comments:

Post a Comment