Sunday, September 06, 2009

Hva odds forteller om hvem som blir statsminister

Som nevnt i i tidligere innlegg, har både prediksjonsmarkeder og oddsselskaper kastet seg over det norske valget, og Nettavisen hadde på fredag en artikkel om at Erna Solberg nå tilskrives større sjanse for å bli statsminister etter valget enn Siv Jensen.

Det kan derfor være spennende å følge utviklingen i de siste dagene mot valget. Oddsselskapene kan være ok å bruke som stemningsmålere, fordi de vil være nøye med å tilpasse oddsen til det kundene anser som sannsynlig.

Derfor: søndag 6. september kl. 8 er stillingen som følger:
Jens Stoltenberg 67,6%
Erna Solberg 14,3%
Siv Jensen 13,2%
Dagfinn Høybråten 2,4%
Lars Sponheim 2,1%
Kristin Halvorsen 0,5%
(Liv Signe Navarsete er ikke engang med på alle oddsselskapene jeg har sett på.)

Det høye resultatet på Jens Stoltenberg skyldes naturligvis blant annet at han blir sittende hvis de "rødgrønne" får flertall, men også kan bli sittende i en ren Ap-regjering hvis de "rødgrønne" ikke får flertall. Vi ser altså at Solberg har holdt seg som den største utfordreren til Stoltenberg, og at vi kan få ei avslutningsuke uten mas om "Jens eller Jensen".

Tror du at oddsen disse selskapene gir er noen nyttig pekepinn på hvordan valget vil gå?

(Metode: Jeg har tatt utgangspunkt i Unibet, Centrebet og Bettson sin odds. Oddsen dreier seg om litt ulike ting - Unibets odds går på hvem som er statsminister 1. november, mens de to andre dreier seg om mer rett etter valget. Jeg har tatt gjennomsnittet av de tre oddsene, regnet om disse til prosent (ved å ta inversen av oddsen) og til slutt justert opp for å få 100% (ved å dele hver prosentsats med summen av prosentene).)

5 comments:

  1. Hei Bjørn,

    Å bruke bookmakere som estimater av utfallet, vil føre til at du får et litt urealistisk bilde, fordi bookmakerne tjener på å sette så lav odds som mulig i forhold til hva den "riktige" oddsen er.

    Hvis sjansen for at Erna vinner egentlig er 15 %, tjener ikke bookmakeren noe særlig på å sette oddsen direkte til 1/0.15=6.66. Da er det bedre å sette den under tallet 6.66, og dermed ser det ut som at Erna har større sjanse for å vinne enn hva hun egentlig har (dette kalles "overround").

    Da blir det mer riktig å bruke et prediksjonsmarked, eller en såkalt "betting exchange", som kun tar avgifter for at folk bruker markdet uten å tjene på å sette oddsen.

    ReplyDelete
  2. Jeg skjønner hva du sier, men dette gjelder da vel alle kandidatene?

    Min idé er jo at bookmakerne ikke kan sette så lav odds de vil (for da vil ingen vedde på henne), slik at oddsen vil ligge bare litt under det den reelle sannsynligheten skulle tilsi. Dermed kan man få et ok estimat ved å justere alle sannsynlighetene litt ned (slik jeg har gjort her). (Jeg ser at jeg har skrevet "justert opp" i innlegget, men jeg mente "justert ned".)

    Prediksjonsmarkeder er spennende, men da jeg skrev dette innlegget var det så og si ingen omsetning på det norske valget, og dermed var det mindre interessant.

    ReplyDelete
  3. odds - aldri mer

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete