Thursday, September 17, 2009

Sitatvennlige spådommer

Det er alltid morsomt når folk kommer med spådommer, spesielt når det viser seg at de tar grundig feil. ”Jeg tror det er et marked for kanskje fem datamaskiner”, sa Thomas Watson, leder for IBM i 1943.

I Aftenposten 6/9-09 sa Paal Fure, sjef i mediebyrået Vizeum: "Uansett vil ikke leseplatene nå majoriteten av befolkningen før om 10-15 år".

Jeg synes dette høres litt slapt ut, og vil komme med min egen spådom: Jeg tipper at innen 2016 vil det leses flere e-bøker (på lesebrett) enn papirbøker i Norge.

(I disse valgtider er det for øvrig ikke greit å være ekspertkommentator. Her er Svein Tore Marthinsens kommentar om Sponheims sjanser 11. september: "Det er helt urealistisk at Sponheim ikke får fornyet plass. Lokalmålingene bommer kraftig." Alle tok feil om dette, men dette utsagnet var enda et hakk klarere enn de fleste.)

2 comments:

  1. Jeg tror ikke jeg vil ha lesebrett. Er for bibliofil til det, og trenger følelsen av sidene, papirkvaliteten, lukten av papir og blekk, lyden av å bla...

    ReplyDelete
  2. Ja, Caro, og det er jo også fortsatt folk som kjøper LP'er heller enn CD'er... :-)

    Jeg er enig i at det er godt å sette seg med ei god papirbok, men det er også ulemper. Etter å ha brukt lesebrettet ei stund, merker jeg hvor upraktisk det er at når jeg vil ha med 3-4 papirbøker et sted så må de ha hvert sitt papir...

    ReplyDelete