Wednesday, September 16, 2009

Der har jeg vært

Er man matematiker så får man være matematiker, og ikke legge skjul på de særhetene det måtte innebære. For min del innebærer det blant annet at jeg har litt sans for statistikker. Og blant disse er ikke den aller særeste at jeg en gang begynte å lage lage statistikk over hvilke land jeg har vært i og hvor lenge. I sommer tok Taiwan over 2. plassen fra Nederland. Her er lista over de 20 (vel, 21) landene jeg har tilbragt mest tid i:

1. Norge 13464 dager
2. Taiwan 52
3. Nederland 38
4. Frankrike 33
4. USA 33
6. New Zealand 24
7. Hellas 23
8. Danmark 21
9. Mexico 18
10. Sverige 15
11. Spania 14
11. Italia 14
11. Storbritannia 14
14. Kina 14
15. Tsjekkia 12
16. Canada 10
16. Østerrike 10
18. Tyskland 8
19. Japan 7
19. Portugal 7
19. Kroatia 7

Jeg fikk en gang et råd fra en kollega om å sørge for å reise mye til land langt borte når jeg var ung, og heller ta landene i nærheten når jeg blir eldre. Det er jo antydninger til at jeg har fulgt dette rådet et stykke på vei.

Noen har for øvrig kommentert at jeg (i likhet med de fleste) har sans for flaggfargene rødt, hvitt og blått. Hellas er det første landet på lista som ikke har flagg i rødt, hvitt og blått. Og Mexico er det første landet som har innslag av andre farger enn de tre...

De nærmeste reiseplanene er til Tsjekkia, Kina og Østerrike.

(Det er utrolig hva man får tid til når det ikke er studiestart og valgkamp samtidig...)

Hvilke land har du vært mest i?

3 comments:

  1. Jeg har ikke dager og slikt, men jeg har vært mest i Norge og Nederland.

    Norge: 16 år og mer til, fra 21 april 1993 til nå minus alle ferier.
    Nederland: 5 år og nesten en måned pluss alle besøkene etter jeg flyttet derfra, godt over et år tilsammen - barnefordeling og sånt.
    Danmark: I alle fall et par måneder om jeg regner alle feriene dit sammen...
    Storbritannia regnet under ett: Halvannen måned omtrent.
    Frankrike: Litt over en måned. Mest på Corsica.
    Sverige: Måned, kanskje? Med mange helgeturer til Göteborg blir det ikke så lenge.
    Spania: Tre-fire uker.
    Irland: Ti dager.
    Tyskland: En uke og litt smått til.
    Bergen: En uke :P
    Polen: Fire dager.
    Belgia: Fire dager i 15-minutts intervaller der veien svinger over grensa, og en dagstur.
    Tsjekkia: To dager. Skulle gjerne vært der lengre men det var en skoletur...

    ReplyDelete
  2. Fillern, Caro, der pekte du på noe. Jeg glemte å ta med Bergen. Et par uker tilsammen, tenker jeg.

    Storbritannia er forresten et av de landene jeg gjerne vil reise mer i. London fortjener noen uker til, og hele resten av landet har jeg bare sett på film og tv...

    ReplyDelete
  3. Storbritannia er flott (liker spesielt Oxford, Cardiff, og London så klart), men jeg kan ikke si noe om Skottland, for der har jeg ikke vært. Wales er nydelig, og dessuten er det masse masse kule slott (både ruiner og intakte) å dra på oppdagelsesferd i. OVERALT. Jeg fraråder langvarig campingferie i Wales, men jeg tror hotell i Cardiff eller B&B litt rundtomkring kan være gøy. Husk varm genser og badebukse. Nydelige strender men fy faen så kaldt det kan bli!

    ReplyDelete