Saturday, August 29, 2009

Nevn dine favorittpolitikere!

En utfordring til norske bloggere: Klarer du å lage et blogginnlegg med en favorittpolitiker fra hvert av de politiske partiene (partiene på Stortinget og gjerne flere) med en kort begrunnelse - uten at du må ta så mange forbehold at det utarter til personangrep? :-)

Jeg skal prøve selv og se hvordan det går:

Venstre: Trine Skei Grande. Hun er raus, klok og klar. Jeg tror alle som møter henne forstår at hun er genuint opptatt av å finne gode løsninger.

KrF: Knut Arild Hareide. Han virker dyktig og er samtidig opptatt av at KrFs motstand mot ekteskapsloven ikke skal tippe over i hets av homofile.

Senterpartiet
: Ola Borten Moe. Virker sympatisk, og jeg har sans for "nudge"-politikken som han snakker om på hjemmesiden sin.

Høyre: André Oktay Dahl. En modig politiker som bruker egne erfaringer blant annet i kampen for barns rettigheter.

Arbeiderpartiet: Karita Bekkemellem. For meg privat er det klart at mitt ekteskap er det største som har skjedd den siste fireårsperioden (og livet for øvrig), og Karita Bekkemellem var blant dem som gjorde det mulig.

SV: Bård Vegar Solhjell. Jeg har stor sans for hans forsøk på å blogge i en travel hverdag som minister og utforske nye muligheter for kommunikasjon med velgerne.

Fremskrittspartiet: Peter N. Myhre. En erfaren Oslopolitiker som har gjennomført mye god samferdselspolitikk i Oslo etter samarbeid med andre partier.

Rødt: Erling Folkvord. Det er nyttig at noen stiller spørsmål som ingen andre stiller, og Folkvord er ikke redd for å stille disse spørsmålene.

Det framgår sikkert at jeg har bedre kjennskap til noen partier enn andre - jeg har ihvertfall slitt mer med noen partier enn med andre. Men det var likevel en artig øvelse midt i en ellers polarisert valgkamp.

(Til orientering: av disse er det bare Trine og Bård Vegar jeg selv har hilst på.)

No comments:

Post a Comment